Zimowe ciasto z gruszkami

Przeprowadzka do nowego lokum ucieszyła wszystkich domowników: pies czuwa przy oknie balkonowym, zostawiając po sobie ślady na wysokości swojego mokrego noska; jego Pan z radością i zaangażowaniem rozpracowuje wszelkie ustawienia pieca gazowego, zmieniając wygląd „krzywej grzewczej”, ja natomiast cieszę się niezmiernie z większej przestrzeni, pionowych ścian i światła!

Pan uwielbia gruszki, pies zezre wszystko, a ja lubię piec, więc w któryś z tych chłodnych, słonecznych, styczniowych dni powstało w naszym domu takie sobie niepozorne ciasto.  Kolejny zrealizowany przeze mnie przepis z gazetki „Zeste” – wyjątkowo udanego numeru 4, z zeszłego roku ( „Demi-poires enneigées” ). Ciasto jest delikatne, aromatyczne, bardzo łatwe w przygotowaniu, dość ładnie wygląda i najlepiej smakuje w dniu pieczenia. Skusicie się?

Składniki na ciasto:

  • 4 gruszki ( raczej twarde )
  • 150 g przesianej mąki
  • 1 łyżka kakao
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki imbiru w proszku
  • 100 g drobnego cukru
  • 150 g miękkiego masła
  • 2 jajka

Składniki na syrop:

  • 750 ml wody
  • 200 g cukru
  • 1 laska wanilii

Wykonanie:

  1. Wlej wodę do rondelka, dodaj cukier i ziarenka wanilii, podgrzej. Kiedy cukier się rozpuści, włóż do powstałego syropu obrane ze skórki gruszki. W razie potrzeby dolej wody, aby przykryć owoce. Doprowadź do wrzenia, a następnie zmniejsz ogień i gotuj powolutku przez 25 minut.
  2. Po tym czasie przełóż gruszki na papierowy ręcznik. Kiedy wystygną, przekrój je na pół i wyjmij pestki.
  3. Piekarnik rozgrzej do 200°C. Foremkę wysmaruj masłem i posyp mąką.
  4. Wymieszaj mikserem wszystkie składniki ciasta, aby powstała jednolita masa.
  5. Wyłóż masę na dno foremki, a następnie na wierzchu ułóż połówki gruszek, wciskając w ciasto ich dolną część ( jak na zdjęciu ).
  6. Piecz około 30 minut, do suchego patyczka. Po wystygnięciu posyp cukrem pudrem. Smacznego!

10 thoughts on “Zimowe ciasto z gruszkami

  1. Historia lubi się powtarzać – znowu śledzisz me myśli. Zrobiłam coś bardzo podobnego tylko jeszcze nie wrzuciłam na bloga 🙂
    A co do śladów zwierzęcych nosków, to koty są gorsze, bo mają większy zakres wysokościowy, także ciesz się, że masz psa
    🙂

  2. właśnie zrobiłam je i wkładam do piekarnika, to moja urodzinowa niespodziewajka dla mojego męża i dziewczynek.. na bloga trafiłam wczoraj i jestem oczarowana 🙂 przepiękne zdjęcia, opisy i przepisy.. będę zaglądać, pozdrawiam Kinia

    • Kinia – Bardzo mi miło słyszeć takie komplementy 🙂 Mam nadzieję że ciasto się uda… Pozdrawiam i życzę sto lat – nie wiem w końcu, chyba mężowi? 😉

      • musiałam wpaść i pochwalić !!! cudo ciasto, proste a jednak wykwintne, inne i zachwyciło wszystkich wyglądem smakiem kolorem .. tak jak lubimy .. niespodziewani goście byli również zachwyceni..ps. urodziny były moje 🙂 za życzenia dziękuję !!!
        lecę przeglądać inne pomysły.. w końcu święta.. po drodze weekend.. coś trzeba zaplanować 🙂

  3. Na działce mam mnóstwo gruszek, które niestety spadają już z drzewa i przeszukując internet jak z drzewa spada mi teraz ten przepis 🙂 wygląda super mam nadzieje ,że równie dobrze smakuje.

Don't be shy, leave a comment :)