Tonka

Tonka pochodzi z Ameryki Południowej, z północnego regionu Orinoko. Obecnie jej  największymi producentami są Nigeria i Wenezuela. Są to ziarna / fasolki / nasiona pewnego tropikalnego drzewa Dipteryx odorata, zwanego również „cumaru” lub „kumaru”. Zawarta w nich substancja – kumaryna nadaje im wspaniały aromat, ale ze względu na toksyczne właściwości nie jest wskazane spożywanie jej w większych ilościach. Sprzedaż nasion Tonka jest nawet zabronione w niektórych krajach ( np. USA ). Szkodliwy wpływ kumaryny ( która występuje także w cynamonie ) nie jest do końca udowodniony: klik, więc możemy być spokojni i z umiarem stosować  ją w naszej kuchni. Przynajmniej ja mam taki zamiar 🙂

Fasolki Tonka znajdują się w środku owocu, który suszy się przez cały rok. Następnie ziarna są wydobywanie i przetwarzane poprzez moczenie ich w alkoholu ( najczęściej jest to rum) przez 24 godziny, a potem suszone. W trakcie tych czynności zachodzi proces fermentacji, a zawartość kumaryny może sięgać nawet 10 proc. Kryształki kumaryny bywają widoczne poniżej naskórka nasion.

Fasolki Tonka są ciemne, pomarszczone, mają brązowe i gładkie wnętrze. Ich zapach przypomina aromat wanilii, migdałów, cynamonu i goździków, dlatego najczęściej wykorzystywane są do wzbogacenia smaku słodkich potraw, słodyczy na bazie kokosu, orzechów włoskich, czy sałatek owocowych. Nadają się również do słodkich ziemniaków, potraw z dyni czy przegrzebków. Są wykorzystywanie w przemyśle perfumeryjnym i tytoniowym, a także do przyprawienia napojów alkoholowych.

Fasolki Tonka są najczęściej sprzedawane w całości. Tuż przed użyciem należy je zetrzeć na tarce, podobnie jak gałkę muszkatołową. Połowa fasolki wystarczy do zaromatyzowania potrawy dla czterech osób. Słyszałam, że ta przyprawa poprawia krążenie i korzystnie wpływa na zestresowany organizm.

Przepisy z tonką:

Ryż na mleku o smaku tonki i wanilii

Chlebek bananowy

Cukier z tonką

Strony, z których korzystałam: Bea w kuchni, Spice Pages, Wikipedia

7 thoughts on “Tonka

    • Pewnie, że się przydał – wiele ciekawych informacji, nie tylko o tych fasolkach 🙂 Ja kupiłam ten słoiczek za prawie 9 euro. Już jadłam tonkę w postaci takiej mieszanki przypraw, ale to nie to samo. Pachnie pięknie, tak delikatnie. Mam nadzieję, że się nie otrujemy ;))) Pozdrawiam!

Don't be shy, leave a comment :)